ISLAM DAN ILMU PENGETAHUAN
17:43 | Author: ABI HAMDANI
Islam And Knowledge
Kata Islam berasal dari bahasa Arab "aslama-yuslimu-islaman" yang mengandung arti berserah atau menyerahkan, tunduk, patuh dan beragama Islam, sebagaimana firman-Nya: "Dan Aku telah meredhoi Islam menjadi agama bagimu" (Al-Maidah, 5:3); Dan siapakah yang lebih baik agamanya daripada orang yang telah menyerahkan dirinya kepada Allah, sedangkan ia pun seorang yang mengerjakan kebaikan, dan ia telah mengikuti agama Ibrahim yang lurus? Dan Allah telah mengambil Ibrahim menjadi kesayangan-Nya" (An-Nisa,4:125).
Nabi Muhammad saw yang mengajarkan agama manusia patuh dan tunduk kepada Zat Yang Maha Pencipta, Yang Maha Hidup dan Yang Maha Memberi kehidupan dengan cara memahaesakan-Nya, mengakui dan mengikuti kebenaran Rasul-Nya Muhammad saw, mengerjakan ibadah solat, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan zakat dan beribadah haji ke Makkah Al-Mukarram.
This entry was posted on 17:43 and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: